Lila och bruna linjer

20 Oct

Igår var det dags för en ny erfarenhet igen, men den föregicks av lite småstrul kvällen innan. Jag hade fått kallelse till “bentäthetsmätning” och läste instruktionerna (som nog hade legat på mitt skrivbord sedan en tid tillbaka) ifall det var något utöver det vanliga. Man skulle plocka av sig alla smycken och låta bli att använda parfym. Jaha, så det var att åka dit halvnaken då, för jag känner mig helt klart oklädd utan örhängen, mitt halssmycke, mina ringar på vänster ringfinger och lukta-gott bakom öronen. Nå, jag började kämpa med vigselring och förlovningsring, och med milt våld fick jag av mig vigselringen, men sen var det kört!

Vi provade alla möjliga konster och knep, men förlovningsringen satt – och sitter ännu – som berget! Det var olja, diskmedel, doppa handen i isvatten, snören… Ja allt man kunde tänka sig utom att hugga av fingret eller klippa sönder ringen. Men den SKA av eftersom jag måste förstora både den och tidigare nämnda ring. Att sätta tillbaka vigselringen på fingret är nog inte tillrådigt i dagsläget. På onsdag morgon – Dagen D – ringde jag till avdelningen dit jag var kallad och berättade om mitt dilemma. “Nåmen voi voi, du får komma hit så ser vi hur vi skall göra”. Jag sade att jag vägrar sätta mig i en bil, åka nästan 100 km för att sen bli hemskickad igen på grund av en envis ring (eller i värsta fall få den avklippt)! Dom gav ett annat telefonnummer, och samma förslag fick jag där samt ett nytt telefonnummer som verkade underligt bekant. Kanske på grund av att det var  telefonnumret jag använde allra först . Nå, jag ringde snällt tillbaka och då stod den sköterska som ansvarade för “min” undersökning där, och meddelade glatt att “sormukset ei haittaa”. Selvä!

Vi startade i god tid och eftersom vi utgått ifrån att sjukhuset låg i samma ort som namnet angav så styrde vi kosan dit. Njet, det blev att åka lite till, men vi kom i alla fall fram. Ner i parkeringshuset, trycka ut biljetten och sen leta efter en liten lucka åt “Blåbäret”, sen hitta fram till rätt sjukhus. Vi var i fel byggnad, så vi fick fråga oss fram. “Ta hissen upp till andra våningen, och gå sedan genom korridoren och fram till info-disken”. Okeeej, så gjorde vi. När vi klev ut ur hissen sträckte sig nämnda korridor framför oss som en oändlig sträcka fram till någonstans. Åtminstone för mig med fyra ben, d.v.s. två vingelpinnar och mina egna ben (varav ett som inte fick användas i allt för hög grad). Vi hade god tid så det var bara att ta det lilla lugna, men ni som gått på kryckor vet hur armar och axlar känns efter en längre promenad. När vi kom fram till en av info-luckorna – som till min glädje regerades av en svenskspråkig dam – blev vi tillsagda att följa den lila linjen fram till anmälningsluckan. Sagt och gjort, vi traskade längs med lila linjen och kom rakt på en ny lucka. När jag anmält mig blev jag anvisad ännu en linje att följa, och då höll jag på att packa ihop redan. Sekreteraren måste ha sett mitt ansiktsuttryck för hon skyndade sig att säga “det är inte långt, bara ut tillbaka och till höger så är du där”. Puh! Men till heders för sjukhuset så är det ett väldigt smidigt system, och man kommer garanterat rätt när man följer anvisad färg.

Allt förlöpte bra, det hela gick nästan löjligt snabbt. Jag blev scannad av en liten lustig apparat som såg ut som ett runt strykjärn. Jag var klar vid det klockslag jag hade tid att infinna mig, så ibland är det helt bra att man är ute med en dryg timmes marginal, för den marginalen hade vi ändå delvis ätit upp när vi fick leta parkeringsplats i P-huset.
Sen var det bara att åka hem, efter diverse tekniska diskussioner med biljettautomaten vid utfarten. Den ville ju förstås ha betalt för att ha härbärgerat “Blåbäret” medan vi lekte Linus På Linjen några våningar ovanför. När bommen, efter litet lirkande med biljetten och bankkortet, åkte upp så sade jag till maken “Nu, fort ut härifrån för jag ska hem!!!”.

 

Leave a Reply

