Slarv, slarv och slarv

17 Jan

Jaha, så har det hänt igen en gång! Ska det nu bli så här glest mellan “bloserierna” (blogg-kåseri) så är det väl lika bra att kasta in handduken. Men jag är inte den som kastar handdukar omkring mig, så det får bli som det blir, eftersom det är som det är.

Jag har inte haft någon direkt inspis att skriva heller, och då ska man ge fasen i pennan (läs: tangentbordet) för det blir bara crap av alltihop! Men nu fick jag i alla fall något att fundera på, som jag ville dela med mig av.
Vad ska man göra, när man som pensionär är den högst beskattade medborgaren i Finland? Nu är jag inte pensionär riktigt ännu, men maken är på väg och jag har andra i min bekantskapskrets som är pensionärer. Man betalar skyhöga skatter som pensionär, högre än en vanlig löntagare! Och då har man betalat skatt hela sitt yrkesverksamma liv! Vad får man för dom skatteörena idag? It’ myki bara!

Jag gruvar mig nog litet för kommande “panterdagar” då man ska dra åt svångremmen så att magen får ryggradskänning. Nog för att jag är ganska van vid det, men med den pensionen jag har att vänta lär det hjälpa föga. Nå, pengar är inte allt, sägs det. Huvudsaken att man får ha hälsan och kärleken kvar, då klarar man det mesta i tillvaron.

Det som jag också funderat litet över är vad man ska börja kalla sig den dag man når denna ärevördiga ålder. “Pantertant” eller rätt och slätt pensionär? När man är singelkvinna á 50+ så är man ju “Puma” har jag förstått. Jaha, och sen blir man panter. Men har ni någon gång sett en gråhårig panter? Gråa om nosarna blir säkert även dom, men de grå tinningarnas charm har jag nog inte sett på en panter. Inte så att jag sett dem i verkligheten, men dom jag sett på bild. Ja, det om detta. Varför ta ut problemen i förskott, dom kommer om man vill ha dem, annars förvandlar man dem till möjligheter och utmaningar. Eller hur??

Leave a Reply

